Výroba motorových tříkolek měla ve Strakonicích
velkou tradici. Vše začalo vlastně celkem nenápadně po skončení druhé světové války,
kdy byla potřeba pomci válečným invalidům. Vznikaly tak na popud budoucích
majitelů V lidovém družstvu spolupracujícím se strakonickou ČZ velmi svérázná tříkolová vozítka,
využívající co možná nejvíce dílů
shodných s motocykly. Těmto tříkolkám se dostalo celkem trefného označení ORTHOPEDIE.
Většinou byla Orthopedie vybavena ještě jednou sedačkou vzadu, určenou pro
ošetřující osobu. Jelikož se tyto tříkolová vozítka stavěla přímo "na míru"
každému majiteli, |
Orthopedia postavená na základě ČZ 125A |
můžeme říci, že co kus - to originál. První Orthopedie vznikaly
na základě motocyklu ČZ 125 A (viz. obrázek). Setkat se můžeme i s ortopediemi
postavenými z ČZ 125B, ČZ125T. Ortopedie se objevují i během výroby Čezet
125/150 C. Poslední modely, které byly postaveny, vychází |
Orthopedia postavená na základě ČZ 150C |
Orthopedia postavená na základě ČZ 150C |
Orthopedia postavená na základě Jawy-ČZ 351 |
z prvních kývaček.
Po válce sílí také poptávka po klasických
tříkolových konstrukcích. A to hlavně v asijských zemích. Koneckonců jsou tam
oblíbené do dnes.
Čezeta se chtěla těmto požadavkům přizpůsobit, a proto začala
vyvíjet novou konstrukci tříkolky na základě ČZ 125T. Tyto první kusy měly celý
rám pevně svařený, takže zadní část se nedala odejmout. První zkoušky vypadaly
velice |
Rikša ČZ 125T |
nadějně, avšak problémem byl malý výkon motoru. Proto byla rikša
přepracována. Jako základ ji posloužil nový model ČZ 125/150C. Zadní část již
byla dělená, takže v případě potřeby bylo možné několika jednoduchými úkony z |
Rikša ČZ 125T |
tříkolové rikši získat "obyčejné" neodpružené Céčko. Zadní rám byl přichycen k
rámu motocyklu 6 šrouby, pro které byly na rámu motocyklu uzpůsobené úchyty.
Celková hmotnost tohoto vozítka vzrostla z původních motocyklových 86 Kg na 140
Kg. Výrobce však garantoval užitečné
Rikša ČZ 150C - nákladní |
Rikša ČZ 150C - tachometr |
Rikša ČZ 150C - osobní |
zatížení 230! Kg. Mohu potvrdit, že si
rikša s takovou zátěží hravě poradí. Maximální rychlost, udávanou výrobcem,
55 Km/hod také nebyl problémem dosáhnout a udržovat. Rikša také dostala speciální
tachometr s denním počítadlem, což je mezi všemi ČS motocykly také unikát!
Čezeta dodávala odběratelům jen podvozky. Nástavby si museli majitelé zhotovit
sami.
Tímto způsobem bylo vyřešeno dodatečné zpřevodování do pomala |
Klasický rám pro neodpružené Céčko. Červené šipky označují místa pro upevnění zadní části |
Zadní odpojovatelný rám |
Pro tyto účely bylo možné koupit od továrny také sadu dílů, zahrnující
zadní světlomet, tabulku SPZ, tlumiče a jiné drobné součásti vyžadující pravidla
silničního provozu. Rikši se stavěly prakticky ve dvou provedeních. A to buď
jako čistě nákladní, sloužící například u mlékáren nebo jako osobní, které byly
oblíbené hlavně asijských zemích. V tom případě bylo na zadní části připevněno
odpérované sedlo (lavice) pro dva pasažéry.
Pro přehlednost lidové tvořivosti při výrobě nástaveb uvedu několik fotografií:
Rikša ČZ 150C - nákladní |
Rikša ČZ 150C - nákladní |
Rikša ČZ 150C - nákladní |
Rikša ČZ 150C - nákladní |
Rikša ČZ 150C - nákladní |
Rikša ČZ 150C - osobní |
Rikša ČZ 150C - osobní |
Rikša ČZ 150C - osobní |
Po ukončení výroby modelu C došlo krátkodobě k
přerušení výroby rikš. Svého obrození se tříkolky dočkaly až počátkem 60. let, kdy byla
představena nákladní tříkolka vycházející ze slavné řady skútrů "prasat".
Šlo o ČZ 175/505. Rám již byl svařený vcelku. Tříkolka byla vybavena elektrickým
startérem, blinkry a jinými "vymoženostmi" socialistické výroby. Pro tyto oblíbené
tříkolky začaly některá družstva dokonce vyrábět budky pro ochranu posádky před |
Rikša ČZ 175/505 |
nepřízní počasí. Tímto modelem se slavná kapitola výroby tříkolek ve Strakonici
zakončila. Doufám, že se Vám článek líbil. V dalším bych chtěl popsat konstrukci
a vývoj nákladního vozíku ČZ připojovaného k zetkám v 50. letech.