Mnozí z nás mají doma po otci, či dědovi nějaký ten motocykl.
Někteří na něm před lety jezdili a dodnes na tu dobu vzpomínají. Spousta takových lidí by
ráda vrátila svému motocyklu předešlý lesk a odstranila ty šachovnicové nálepky, kterými se
kdysi snažili uchvátit nejedno dívčí srdce. Ovšem základní otázkou zůstává, jak začít? V tomto
článku bych chtěl alespoň ze základu popsat úskalí, spojená s renovacemi.
V prvé řadě je potřeba zhodnotit své možnosti. Pro renovaci je
důležitý prostor. Pokud nemáte vlastní garáž, či dílnu, kde můžete veterána rozebrat a bezpečně
uskladnit, nemá cenu se do takové práce vůbec pouštět. Dále musíte zvážit vlastní finanční
situaci. Pořízení vlastního motocyklu je jen prvním stupněm. Pokud plánujeme kompletní generálku,
musíme počítat s náklady na renovaci, převyšujícími několikrát nákupní cenu stroje. Dalším kritériem
je samozřejmě dílna s dostatečným vybavením. Logicky jen šroubovák a kladivo stačit nebude.
Jak s tím začít
Chceme-li skutečně s renovacemi motocyklů začít, je lepší na začátek
pořídit levnější a jednodušší motocykl, na kterém se člověk naučí základy, které později využije
na složitějších strojích. Nechceme-li se zabývat Pionýry a Stadiony, pak takováto kritéria plně
splňují u Jawy Péráci, kývačky a Panelky. U konkurenční Čezety jsou to hlavně Téčka, Céčka a malé
Kývačky. Tyto stroje byly vyrobeny ve velkých sériích, takže není ještě ani dnes problém sehnat
na ně původní díly, či koupit repliky.
Jdeme koupit motocykl
Rozhodneme-li se pro jeden konkrétní model je potřeba si v prvé řadě
zjistit o něm co nejvíce informaci. Dnes, v internetové době, to jistě není takový problém jako
kdysi, nicméně používejte co nejvíce zdrojů. Webmasteři jsou také jen lidé. V mnoha případech
jsou informace, uváděné na webech, v lepším případě nepřesné, v tom horším naprosto zcestné. Také
je dobré zainvestovat a koupit si kvalitní literaturu na dané téma. Není také na škodu využít
diskuzní servery, kde bývá dost lidí, schopných poradit. Vřele doporučuji Veteranforum, Motomagazín,
Jawamanii a Čezetmanii.
Pro samotné pořízení motocyklu, pokud jsme ovšem neměli štěstí a nepodědili
jsme jej, je třeba poohlédnout se po inzertních serverech a aukčních síních. Není také na škodu
vyrazit na veteránské burzy, kde ovšem v poslední době začínají převládat překupníci, kteří šroubují
ceny neúměrně vysoko. Ideální je, sehnat co nejkompletnější kus. Rozhodně se nevyplácí sehnat si
jen torzo, na které se budou postupně shánět díly. Chceme-li vyloženě renovovat, je také lepší sehnat
si motocykl, k renovaci vhodný. V poslední době se totiž rozšířila móda renovovat za každou cenu.
Je pochopitelné, že majitelé chtějí mít své stroje vyleštěné, krásné a čisté. Ovšem musíme si uvědomit,
že mnohem vyšší cenu z historického pohledu má původně dochovaný stroj s patinou. Mnohdy tak padají
za oběť renovaci pěkné stroje, které renovovat nemuselo být vůbec potřeba. Původních strojů přibývat
nebude, renovovaných ano. Proto pokud skutečně chceme renovovat, nepořizujte si pěkné stroje, které
by udělaly radost nejednomu sběrateli.
Motocykl máme doma, co dál?
Máme-li svůj vysněný stroj doma, musíme nejdříve zrevidovat celkový stav.
Tady se nám vyplatí hodiny, strávené studování dostupných informací a literatury. K posouzení původnosti
dílů slouží dobové katalogy ND. Na většinu ČS strojů není problém dohledat příručky a katalogy na
internetu. Dají se pořídit i v papírové podobě na burzách. Určitě je také dobré k porovnání použít
dobové fotografie a reklamní prospekty. Tady také opět nastupují na řadu diskuzní fóra, kde zkušenější
opět jistě poradí. Při této příležitosti také není na škodu založit fotodokumentaci renovace. Po ukončení prací
tak budete mít jakýsi rodokmen svého stroje, kde budete mít zachycené jednotlivé renovační stupně.
Než začneme ovšem s rozebíráním, je lepší sehnat náhradu za veškeré chybějící,
či poškozené díly. Není nic horšího, než muset přerušit práci, protože mi zrovna něco chybí. Pro
kompletaci se přimlouvám použít původní originální díly. Repliky bych doporučil využít až v případě,
kdy není na zbytí. Nejen, proto, že stroj za svá léta již něco zažil a bylo by škoda jej degradovat
jen na soubor nových replikových dílů, ale také proto, že mnohé replikové díly, pocházející z
Turecka, či Polska jsou nekvalitní levné náhražky, které v lepším případě pouze nepasují a v tom
horším jsou vadné a poškodí se v nejméně vhodnou dobu. Proto když už repliky, tak jedině u ověřeného
prodejce, který netají původ. Jsou-li to české výrobky, nebývají s nimi problémy.
Ve valné většině případů se nevyhnete replikám v případě gumových dílů,
ráfků, výpletů a výfukům. Já sám sice raději nechávám pokovovat výfuky původní, ale není mnoho
firem, které to udělají. Navíc takový výfuk cenově vyjde skoro stejně, jako nová replika. Ráfky
chromovat většinou také nelze, protože za roky provozu bývají již dosti zkorodované, případně
bývají naražené a házejí.
Co se týče gumových dílů, je v dnešní době k dispozici prakticky vše,
co člověk bude potřebovat. Pokud budeme chtít na motocyklu v budoucnu i jezdit, nejen si jej
vystavit, je také potřeba pořídit nové pneumatiky. Staré pláště bývají již zteřelé a guma ztvrdlá.
I když vypadá dobře, tvrdá pneumatika se ozve v náklonech v zatáčkách, či na mokré silnici, kde pak
představuje riziko.
Všechno sehnáno, pokračujeme
Motocykl máme dokompletovaný. Nyní nastává rozborka a čištění. Tady
opět nastupuje na scénu fotodokumentace. Nejen pro budoucí potěchu majitele, ale ti méně zkušení
pak fotografie použijí jako předlohu při montáži. Veškeré poškozené plechové díly je třeba opravit.
Postup, jak opravovat plechařinu, je nad rámec tohoto článku. Něco najdete u mne na webu v sekci
Jak na to, avšak skutečné zkušenosti pouhé návody nenahradí. Tuto práci
musí dělat člověk se zkušenostmi se zámečnickou prací. Po opravách následuje čištění povrhu před
lakováním. V poslední době je nejoblíbenější pískování, které povrch nejen zdrsní ale i očistí.
Nicméně olejové úsady jinak, než ručně odstranit nelze.
Postup, jak připravit a provést lakování tu také popisovat nebudu,
vše najdete v sekci Jak na to. Pouze upozorním, abyste se vyvarovali
použití komaxitu. Přece jen na veterána to nepatří. Při renovaci je snahou používat původní postupy
a technologie výroby, abychom docílili co nejvěrnější podoby motocyklu, když opustil výrobní linku.
Některé technologické postupy již ale dnes nelze použít. V těchto případech se pak využívají nejbližší
možné. To v případě lakování znamená, že již dnes nelze použít původních vypalovacích syntetických
emailových laků. Proto se nahrazují převážně akrylovými a polyuretanovými. Existuje však ještě
možnost použít i normální syntetický lak, natužený akrylátovým tužidlem. Takový lak odolává benzínu
a navíc stejně, jako originální tovární lak časem nepatrně bledne. Komaxit je technologií spékání
plastu, což dle mého lak, jako takový, není a na veterána nepatří. Byť jistě se najdou i tací,
kteří se mnou souhlasit nebudou.
Lak jsme tedy vyřešili, co s chromem
K chromování lze využít jen díly, které nejsou hloubkově napadené korozí.
Tuto práci je třeba svěřit lidem, kteří se tímto zabývají. Tyto díly nikdy nebruste a nepískujte,
jinak hrozí, že je nenávratně poškodíte.
GO motoru
ČS motocykly se vyznačují robustní konstrukcí, při tom jsou velice
jednoduché. Nicméně ke generální opravě je nutné mít určité zkušenosti a několik přípravků (vytlačovák
klikové hřídele, rozdělovač karterů, atp.). Proto pokud zkušenosti nemáte, raději motor svěřte
odborníkovi. Tuto kapitolu dále rozvádět nebudu, protože ti, co budou motor dělat sami, zkušenosti
mají nebo jim s tím pomůže někdo známý. Pak je dobré takovému člověku koukat pod ruce a snažit se
zjistit veškeré grify. Ti, co tuto práci nikdy nedělali, se stejně z takovéhoto článku nic nenaučí.
Konečná montáž
Jedná se o pomyslnou třešinku na dortu a odměnu za týdny práce.
Tady méně zkušení využijí svou fotodokumentaci. Je nutné být opatrný, aby nedošlo při montáži k
poškození lakovaných dílů. A to hlavně při usazování motoru do rámu. Je dobré rám omotat např.
hadrami. Práci si ulehčíte, pokud motocykl ustavíte na vyvýšené místo nebo lavici. To oceníte hlavně
v okamžicích, kdy budete montovat díly na spodní části motocyklu. Při montáži nic neuspěchejte a
používejte hlavu.
Při montáži musíte napojit také novou elektroinstalaci. Dá se koupit již
hotový elektrický svazek, nicméně ve většině případů stačí jen koupit pět metrů kabelů o různých barvách,
nějakou tu bužírku a s pomocí pájky vyrobit kabeláž přímo na míru na motocyklu.
Při renovaci se pokud možno snažte držet originálu, tedy černý motocykl
renovovat na černo, lidovou verzi nechat lidovkou, atp. Rozhodně se vyvarujte vlastní fantazii. Nejhorší
je motocykl, jehož renovace stála více, než např. 50 tisíc a při tom na první pohled nevypadá původně.
U Zetek je největším problémem přelinkovanost a v poslední době se objevuje velká móda i tzv. amerických
motocyklů, tedy přemíra chromu. U kývaček a panelek pak bývá problém se záměnou verzí lidovka/chromová verze.
Prostě mějte vždy na paměti, že staré pořekadlo méně je někdy více, platí stále
a skutečný veteránista ocení hlavně původnost a originálnost.
Přeji mnoho radostí s renovacemi a třeba se mi časem pochlubíte se svými díly.