Po mnoha dotazech, týkajících se čištění karburátorů, palivových kohoutů a karterů doplňuji pár informací. Před čištěním těchto dílů
si musíte ujasnit několik věcí.
Za prvé - hliníkové díly, jako jsou kartery, lze naprosto bezpečně kyselinou čistit. Pokud je oxidace jen slabá, či jen místy, doporučuji
použít kyselinu citronovou. Avšak v poněkud vyšší koncentraci, než v případě uhlíkových ocelí (nádrže). Pro hliník je dobré míchat koncentraci cca 20 - 25%. Je-li
pak oxidace silnější, či citronovka nečistí (siluminů je celá řada a každý má jiné složení, a tak i odlišně reaguje), doporučuji použít směs kyseliny fosforečné a
fluorovodíkové. A to 4% HF a 20% fosforečnou v poměru 90% objemu roztoku fosforečné a 10% HF. Použít lze i například 20% H
2SO
4. Avšak při použití těchto kyselin již musíme dbát
zvýšené opatrnosti a používat ochranné pomůcky. Při moření se uvolňují i dráždivé plyny, proto se to nesmí provádět v uzavřeném a nevětraném prostoru. Po moření je na nejvýš
důležité důkladné opláchnutí proudem vody. Ideálně vapkou. Následná neutralizace zásadou (soda, mýdlový roztok, čpavková voda, či VELMI slabý louh) není zásadní, avšak není na škodu.
Jak jsem již psal na začátku, ne každý silumin s kyselinou citronovou reaguje. Některé jsou vůči ní dokonce naprosto netečné. Takové slitiny je výhodné mořit zásadou - louhem a postupujeme
s mořením stejně, jako u zinkových slitin - viz další odstavec.
Za druhé - v případě karburátorů a palivových kohoutů se nejedná o hliníkové slitiny (siluminy). Jsou to slitiny zinku a hliníku.
Zinek je však silně reaktivní prvek, který prudce reaguje nejen s kyselinou, ale i se zásadami. Proto mořit tyto díly moc nedoporučuji. Dochází k velmi rychlé degradaci
a úbytku materiálu, kdy zinek mizí doslova před očima. Mořením však můžeme zachránit i tak oxidací poškozené díly, které by již jinak
nebylo možné použít. Příkladem může být
karburátor, který jsem koupil pro svou kývačku. Viz obrázek |
|
|
Myslím, že není pochyb o tom, že použít tento karburátor by si asi nikdo netroufal. Přesto po opatrném chemickém čištění lze dosáhnout uspokojivého výsledku.
Takto napadené zinkové slitiny je dobré čistit jen kyselinou citronovou. Cokoliv silnějšího povede k rychlému poškození. Důležité je namíchat si tak cca 12-15% roztok kyseliny,
který připravíme z vody o cca 60°C. Součástky ponoříme a necháme kyselinu působit asi 5 minut. Poté součástku z lázně vyjmeme a místa s největším napadením narušíme
ocelovým kartáčem, a pak vložíme díly opět do lázně. Po dalších asi 3 minutách součásty opět vyjmeme a zkontrolujeme stav. Je-li třeba, celý proces opět zopakujeme.
Tím že použijeme ocelový kartáč pomůžeme kyselině zlikvidovat napadaná místa a pomáháme ochránit ta zdravá (nejsou vystavená kyselině tak dlouhou
dobu, kterou by trvalo rozpuštění silných oxidových úsad). Pokud uznáme, že je moření již dostatečné, zastavíme reakci důkladným výplachem proudem vody.
Rozhodně nedoporučuji tak oblíbené čištění karburátorů vařením v octu. Stejně tak je kontraproduktivní mořit karburátory, pokud jsou pouze znečištěné. Trysky doporučuji čistit pouze
ultrazvukem.