Nedávno mi napsal Jirka o své přestavbě Péráka na 4T motor.
Jako nadšeného motorkáře mne jeho stroj skutečně zaujal, i když veteranistu nejsíš zabolí u
srdce, že je na světě o další motor péráka míň. Může nás těšit jen to, že za "oběť" padl
motor z relativně velice početného stroje, na který je dílů ještě dost.
Tak, jako vždy, nechám ho popsat svůj stroj osobně.
"Loni v létě mi v dílně zbylo něco dílů ze čtyřdobého motoru
Suzuki 125, kde se potkal píst s ventily a v tu chvíli přebytečný motor 250ccm z péráka –
sehnal jsem 350. Motor 250 byl najednou navíc.
Rozhodl jsem se pro přestavbu na motor 4T. Představa byla jasná:
musí se „to“ vejít do péráckého rámu bez úprav (tam byl největší problém stavební výška motoru
a umístění karburátoru a filtru), musí „to“ jít vytvořit v našich dost omezených možnostech a
s dostupnými díly. Jediným úppně novým dílem tak byl píst s průměrem 69 mm ze Suzuki, který jako
jediný vyhovoval kompresní výškou. Termín: na vánoce „to“ musí běžet!
Začalo to ufrézováním původních skříní, vytvořením vybrání pro
rozvodový řetěz a odsteaněním přepážky mezi klikovkou a převodovkou, protože prstor klikovky a
převodovky má společnou olejovou náplň. Následovalo navaření duralového mezikusu pro válec.
Potom jsem musel čekat 3 měsíce, než frézař navařený mezikus srovná a vyfrézuje díru pro válec.
Do původního válce mezitím kamarád vytočil na soustruhu díru pro
vložku ze škodovky. Následovala oprava poničené hlavy válců. Mezitím se konečně frézař vzpamatoval
a kartery byly doma.
Dalším oříškem bylo olejové čerpadlo, rep. jeho pohon. Nakonec na
původním klikovém čepu vzniklo hodinářství: pohon vačkové hřídele (kolečko bylo na původním čepu
vyfrézováno), pomocné kolo pohonu olejového čerpadla a přes kleštinu primádní převod.
Z čerpadla jde olej trubičkou pod primárním převodem do olejového
filtru (pod krytem, kde byl původně karburátor) a z filtru je mazán vačkový hřídel. Původní pohon
tachometru musel být odstraněn – místo něj je teď čerpadlo.
Základní technické údaje:
vrtání 69 mm, zdvih 65 mm (použita polovina klikovky z Jawy 350), kompresní poměr 1:9,8, rozvod OHC,
4 ventilová hlava, vačkový hřídel poháněný řetízkem, výkon cca 15 HP, zapalování VAPE,
karburátor 2924 z péráka. Spojka a převodovka původní. Pro snadnější startování jsem prodloužil
startovací páku.
Poslední sobotu před vánoci jsem motor uvedl do chodu. Parádní zvuk!
Následovalo pár problémů s utěsněním, motor dost tlakuje, takže je odvětráván přes ventildekl a ze
zadní části skříně do nádobky v bateriovém kastlíku."
Jirkova práce si zasluhuje můj obdiv a uznání, ale na druhou stranu musím upozornit, že se jedná o
nelegální přestavbu, a jako taková by neměla bez schválení na pozemní komunikace. Jirkovi přeju,
aby se mu vyhýbaly všechny těžkosti a poruchy.