Motorky
Technika
Ostatní zajímavosti
Oblíbené weby
Soubory ke stažení
Kontakt
Úvodní stránka
Návštěvní kniha
Inzeráty
 

 Hledej na webu
 Hledej všude







































Jirkův 4T Pérák



     Nedávno mi napsal Jirka o své přestavbě Péráka na 4T motor. Jako nadšeného motorkáře mne jeho stroj skutečně zaujal, i když veteranistu nejsíš zabolí u srdce, že je na světě o další motor péráka míň. Může nás těšit jen to, že za "oběť" padl motor z relativně velice početného stroje, na který je dílů ještě dost.
     Tak, jako vždy, nechám ho popsat svůj stroj osobně.
     "Loni v létě mi v dílně zbylo něco dílů ze čtyřdobého motoru Suzuki 125, kde se potkal píst s ventily a v tu chvíli přebytečný motor 250ccm z péráka – sehnal jsem 350. Motor 250 byl najednou navíc.
     Rozhodl jsem se pro přestavbu na motor 4T. Představa byla jasná: musí se „to“ vejít do péráckého rámu bez úprav (tam byl největší problém stavební výška motoru a umístění karburátoru a filtru), musí „to“ jít vytvořit v našich dost omezených možnostech a s dostupnými díly. Jediným úppně novým dílem tak byl píst s průměrem 69 mm ze Suzuki, který jako jediný vyhovoval kompresní výškou. Termín: na vánoce „to“ musí běžet!
     Začalo to ufrézováním původních skříní, vytvořením vybrání pro rozvodový řetěz a odsteaněním přepážky mezi klikovkou a převodovkou, protože prstor klikovky a převodovky má společnou olejovou náplň. Následovalo navaření duralového mezikusu pro válec. Potom jsem musel čekat 3 měsíce, než frézař navařený mezikus srovná a vyfrézuje díru pro válec.
     Do původního válce mezitím kamarád vytočil na soustruhu díru pro vložku ze škodovky. Následovala oprava poničené hlavy válců. Mezitím se konečně frézař vzpamatoval a kartery byly doma.
     Dalším oříškem bylo olejové čerpadlo, rep. jeho pohon. Nakonec na původním klikovém čepu vzniklo hodinářství: pohon vačkové hřídele (kolečko bylo na původním čepu vyfrézováno), pomocné kolo pohonu olejového čerpadla a přes kleštinu primádní převod.
     Z čerpadla jde olej trubičkou pod primárním převodem do olejového filtru (pod krytem, kde byl původně karburátor) a z filtru je mazán vačkový hřídel. Původní pohon tachometru musel být odstraněn – místo něj je teď čerpadlo.

Základní technické údaje:

vrtání 69 mm, zdvih 65 mm (použita polovina klikovky z Jawy 350), kompresní poměr 1:9,8, rozvod OHC, 4 ventilová hlava, vačkový hřídel poháněný řetízkem, výkon cca 15 HP, zapalování VAPE, karburátor 2924 z péráka. Spojka a převodovka původní. Pro snadnější startování jsem prodloužil startovací páku.

     Poslední sobotu před vánoci jsem motor uvedl do chodu. Parádní zvuk! Následovalo pár problémů s utěsněním, motor dost tlakuje, takže je odvětráván přes ventildekl a ze zadní části skříně do nádobky v bateriovém kastlíku."

Jirkova práce si zasluhuje můj obdiv a uznání, ale na druhou stranu musím upozornit, že se jedná o nelegální přestavbu, a jako taková by neměla bez schválení na pozemní komunikace. Jirkovi přeju, aby se mu vyhýbaly všechny těžkosti a poruchy.

<- Zpět

Copyright © 2007 jawarmaniak