|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Firma Puch je společností se sídlem v rakouském Grazu.
Byla založena v roce 1889 Johannem Puchem (Janezem Puhem, Slovinským vynálezcem a mechanikem, který, jakožto rakouský
občan, používal poněmčenou verzi svého jména). Firma Puch vyráběla automobily, jízdní kola, mopedy a motocykly. V roce 1928 se společnost spojila s firmou Austro-Daimler a stala se tak součástí nového koncernu Austro-Daimler-Puchwerke. K další fúzi došlo v roce 1934, kdy se připojil i Steyr AG a vznikla tak společnost Steyr-Daimler-Puch. Továrna Puch fungovala, jako motocyklová divize nové společnosti, které byla obchodní značka Puch ponechána beze změny pro všechny vyráběné motocykly. V roce 1937 se začal vyrábět model Puch 200, prodávaný pod názvem Volkskraftrad ("lidový motocykl"). Brzy se stal jedním z nejpopulárnějších dvoutaktních motocyklů Puch, které byly postaveny krátce před začátkem druhé světové války. Jednalo se totiž o první motocykl, který disponoval solidní dynamikou jízdy a přijatelnou spotřebou i pořizovací cenou. |
|||
Puch 200 se vyráběl v letech 1937 až 1940. Dostal lisovaný ocelový rám. Motocykl poháněl dvoudobý dvoupístový jednoválec
o zdvihovém objemu 198 ccm. Motor dosahoval maximálního výkonu 5,8k. Při hmotnosti 108 kg udával výrobce maximální rychlost
78 km / h (65 až 70 km/h se spolujezdcem). Udávaná spotřeba paliva 3,2 l / 100 km (3,5-3,7 l / 100 km se spolujezdcem).
V roce 1937 se motocykl dal pořídit za 980 šilinků, o rok později za 575 říšských marek. Celkově bylo vyrobeno pouze 9585
kusů, včetně maďarské licenční výroby. Poměrně netradiční uspořádání dvoudobého dvoupístového jednoválce poprvé navrhl italský inženýr Giovani Marcellino v roce 1923. |
|||
Tato konstrukce motoru byla použita ve většině
dvoudobých motocyklů Puch, vyrobených po 1. světové válce. Použitím dvou pístů na společné rozvidlené ojnici bylo
odstraněno symetrické časování dvoudobého motoru, které s sebou přinášelo úniky paliva výfukem. Motor byl mnohem
lépe plněn, ve srovnání s běžnými dvoudobými motory, které používaly písty s deflektorem a systém příčného vyplachování
válce. Sací kanál totiž mohl být otevřený mnohem delší dobu, než v případě motoru s deflektorovým pístem.
|
|||
Na stejném principu byl u nás zkonstruován těsně
po druhé světové válce i motor Manet M90. Na základě motocyklu Puch 200 vznikla i tříkolová nákladní rikša, která v období hospodářské krize, slavila poměrně velký úspěch. Puch 200 disponoval tři-stupňovou manuální semi-blockovou převodovkou s ručním řazením na pravé straně nádrže. |
|||
Prodávalo
se však i doplňkové zařízení pro přestavbu na nožní řazení. Dobová reklama tvrdila, že je to "ideální řešení pro motocykl
Puch 200. Zařízení je jednoduché, odolné a snadno se instaluje." Jednoduše pojatá konstrukce lidového motocyklu vzbudila velice brzy zájem i v zahraničí. O licenční výrobu projevila zájem Maďarská motocyklová firma Méray. Firmu Méray Motorcycle Factory založil Lorand Méray Horváth (1892-1968) a jeho mladší bratr, Endre (1893-1966) v květnu 1923. Byli první, kteří v Maďarsku rozběhli sériovou výrobu motocyklů. |
|||
Pro výrobu vlastních motocyklů používali osvědčené Anglické motory J.A.P a Williers. Stavěli motocykly
o zdvihových objemech 175-680ccm. Mezi jejich výrobky se brzy objevily i automobilové tříkolky. Hospodářská krize však brzy donutila
bratry přeorientovat se na menší a levnější dvoudobé kubatury. Podepsali tak smlouvu s Firmou Steyr-Daimler-Puch na licenční výrobu modelu 200. Licenčně vyrobené motocykly se označovaly, jako Méray-PUCH 200. Tyto stroje dostaly do známého znaku sokola, nýtovaných na boky rámu, nápis MÉRAY. |
|||
Byla pozměněna i nepatrně přední vidlice
a pro zlevnění výroby byla vypuštěna montáž tachometru. Po začátku druhé světové války a po německém obsazení Maďarska ukončila firma Méray výrobu motocyklů ve prospěch německé válečné mašinerie. Po ukončení války byla firma znárodněna. Sice proběhlo pár pokusů o znovuobnovení výroby jednostopých vozidel, ale nakonec k tomu nedošlo a firma zanikla. Celková produkce motocyklů továrny Méray mezi léty 1923-1939 se odhaduje jen na 1500-1800 kusů všech typů, takže licenční výroba Méray-Puch 200 je spíše zajímavou kapitolou historie výroby motocyklů Puch, než významnějším počinem, který by mohl významněji zasáhnout do motocyklového trhu. |
Copyright © 2007 jawarmaniak