Motorky
Technika
Ostatní zajímavosti
Oblíbené weby
../../Soubory ke stažení
Kontakt
Úvodní stránka
Návštěvní kniha
Inzeráty
 

 Hledej na webu
 Hledej všude




















































Trochu o historii výroby motocyklu Puch 200

15.4.2015


Johann Puch
Johann Puch
     Firma Puch je společností se sídlem v rakouském Grazu. Byla založena v roce 1889 Johannem Puchem (Janezem Puhem, Slovinským vynálezcem a mechanikem, který, jakožto rakouský občan, používal poněmčenou verzi svého jména).
Firma Puch vyráběla automobily, jízdní kola, mopedy a motocykly. V roce 1928 se společnost spojila s firmou Austro-Daimler a stala se tak součástí nového koncernu Austro-Daimler-Puchwerke. K další fúzi došlo v roce 1934, kdy se připojil i Steyr AG a vznikla tak společnost Steyr-Daimler-Puch. Továrna Puch fungovala, jako motocyklová divize nové společnosti, které byla obchodní značka Puch ponechána beze změny pro všechny vyráběné motocykly.
V roce 1937 se začal vyrábět model Puch 200, prodávaný pod názvem Volkskraftrad ("lidový motocykl"). Brzy se stal jedním z nejpopulárnějších dvoutaktních motocyklů Puch, které byly postaveny krátce před začátkem druhé světové války. Jednalo se totiž o první motocykl, který disponoval solidní dynamikou jízdy a přijatelnou spotřebou i pořizovací cenou.
Systém plnění válce
Systém plnění válce
     Puch 200 se vyráběl v letech 1937 až 1940. Dostal lisovaný ocelový rám. Motocykl poháněl dvoudobý dvoupístový jednoválec o zdvihovém objemu 198 ccm. Motor dosahoval maximálního výkonu 5,8k. Při hmotnosti 108 kg udával výrobce maximální rychlost 78 km / h (65 až 70 km/h se spolujezdcem). Udávaná spotřeba paliva 3,2 l / 100 km (3,5-3,7 l / 100 km se spolujezdcem). V roce 1937 se motocykl dal pořídit za 980 šilinků, o rok později za 575 říšských marek. Celkově bylo vyrobeno pouze 9585 kusů, včetně maďarské licenční výroby.
     Poměrně netradiční uspořádání dvoudobého dvoupístového jednoválce poprvé navrhl italský inženýr Giovani Marcellino v roce 1923.
     Tato konstrukce motoru byla použita ve většině dvoudobých motocyklů Puch, vyrobených po 1. světové válce. Použitím dvou pístů na společné rozvidlené ojnici bylo odstraněno symetrické časování dvoudobého motoru, které s sebou přinášelo úniky paliva výfukem. Motor byl mnohem lépe plněn, ve srovnání s běžnými dvoudobými motory, které používaly písty s deflektorem a systém příčného vyplachování válce. Sací kanál totiž mohl být otevřený mnohem delší dobu, než v případě motoru s deflektorovým pístem.
leták leták
Na stejném principu byl u nás zkonstruován těsně po druhé světové válce i motor Manet M90.
      Na základě motocyklu Puch 200 vznikla i tříkolová nákladní rikša, která v období hospodářské krize, slavila poměrně velký úspěch.
     Puch 200 disponoval tři-stupňovou manuální semi-blockovou převodovkou s ručním řazením na pravé straně nádrže.
      Prodávalo se však i doplňkové zařízení pro přestavbu na nožní řazení. Dobová reklama tvrdila, že je to "ideální řešení pro motocykl Puch 200. Zařízení je jednoduché, odolné a snadno se instaluje."
     Jednoduše pojatá konstrukce lidového motocyklu vzbudila velice brzy zájem i v zahraničí. O licenční výrobu projevila zájem Maďarská motocyklová firma Méray.

     Firmu Méray Motorcycle Factory založil Lorand Méray Horváth (1892-1968) a jeho mladší bratr, Endre (1893-1966) v květnu 1923. Byli první, kteří v Maďarsku rozběhli sériovou výrobu motocyklů.
Reklamní prospekt na nožní řazení
Reklamní prospekt na nožní řazení
     Pro výrobu vlastních motocyklů používali osvědčené Anglické motory J.A.P a Williers. Stavěli motocykly o zdvihových objemech 175-680ccm. Mezi jejich výrobky se brzy objevily i automobilové tříkolky. Hospodářská krize však brzy donutila bratry přeorientovat se na menší a levnější dvoudobé kubatury.
     Podepsali tak smlouvu s Firmou Steyr-Daimler-Puch na licenční výrobu modelu 200. Licenčně vyrobené motocykly se označovaly, jako Méray-PUCH 200. Tyto stroje dostaly do známého znaku sokola, nýtovaných na boky rámu, nápis MÉRAY.
Logo Puch
Logo Puch
Logo Puch-Méray
Logo Puch-Méray
Puch-Méray 200
Puch-Méray 200
Byla pozměněna i nepatrně přední vidlice a pro zlevnění výroby byla vypuštěna montáž tachometru.
     Po začátku druhé světové války a po německém obsazení Maďarska ukončila firma Méray výrobu motocyklů ve prospěch německé válečné mašinerie. Po ukončení války byla firma znárodněna. Sice proběhlo pár pokusů o znovuobnovení výroby jednostopých vozidel, ale nakonec k tomu nedošlo a firma zanikla.
     Celková produkce motocyklů továrny Méray mezi léty 1923-1939 se odhaduje jen na 1500-1800 kusů všech typů, takže licenční výroba Méray-Puch 200 je spíše zajímavou kapitolou historie výroby motocyklů Puch, než významnějším počinem, který by mohl významněji zasáhnout do motocyklového trhu.

<-Zpět

Copyright © 2007 jawarmaniak