Motorky
Technika
Ostatní zajímavosti
Oblíbené weby
../../Soubory ke stažení
Kontakt
Úvodní stránka
Návštěvní kniha
Inzeráty
 

 Hledej na webu
 Hledej všude




















































Recenze Yamahy XJ 550 Seca

02.11.2012

Recenze je volným překladem článku z časopisu Motorcycle Classics, který najdete na adrese http://www.motorcycleclassics.com/classic-japanese-motorcycles/yamaha-xj550-seca-zmmz12mjzbea.aspx


     Je-li znakem dobrého designu životnost, musí být motocykly série XJ považovány za jedny z nejlepších. Během celé výroby mezi léty 1980 až 2004 zůstala koncepce pohonné jednotky zachována. Jednalo se o vzduchem chlazený motor s osmiventilovým DOHC rozvodem, poháněným čtyřmi vkládanými ozubenými koly. Motocykly XJ byly prodávány po celém světě v objemových třídách 400, 500, 550, 600, 650, 750 a 900ccm.
     Výroba byla zahájena v roce 1980 modelem XJ 650. XJ 550 se k ní přidala o rok později. Nešlo však jen o zmenšení 650tky. Na Yamaze XJ550 Seca bylo v podstatě vše nové.
     Na rozdíl od 650, která používá k pohonu spojky a alternátoru soukolí primárního převodu, Seca 550 disponovala pomocným hřídelem, poháněným hydraulicky napínaným řetězem od klikového hřídele. 550tka také disponovala šestistupňovou převodovkou s bubnovým řazením, na rozdíl od skládané 5ti stupňové převodovky s postupným řazením u XJ 650. Také převod na zadní kolo řetězem byl u 550 mnohem sportovnější, než kardan u 650. Rám byl klasické konstrukce s kyvnou vidlicí a dvěma pružícími jednotkami s nastavitelnou tuhostí. Kola byla vyrobena z lehkých slitin. Vzadu opatřených jednoklíčovou bubnovou brzdou, vpředu se montovaly dvojité kotoučové brzdy s pevným diskem a plovoucím třmenem. Také konvenční byla nestavitelná přední vidlice s dvěma olejovými tlumiči.
     Hlava válců představovala nové pojetí způsobu plnění. Tato koncepce byla označována jako YICS - Yamaha induction control system. Podstata spočívala v tom, že krom sacích kanálů pro jednotlivé válce existoval v hlavě ještě jeden kanál, procházející kolem všech válců. Každý válec tak byl napájen ze dvou směrů. Docházelo tak k lepšímu víření směsi. Směs byla tak homogennější a docházelo k lepšímu spalování. Dle Yamahy klesla spotřeba paliva asi o 10%.
     Yamaha XJ550 Seca byla také velice dobře vybavená. Měla funkce, které byste očekávali pouze u větších a dražších motocyklů. A to automatické vypínání blinkrů, elektrické blokování spojky na neutrálu, bránící motocyklu rozjet se s vyklopeným bočním stojánkem. Speciální jednotka vypnula motor, pokud se zařadil první rychlostní stupeň. V dnešní době je to běžná výbava, ale v době svého vzniku rozhodně běžná nebyla! K další výbavě patřila nastavitelná přední brzda a kontrolka hlídající nízkou hladinu oleje v motoru. Účelem bylo varovat majitele, aby doplnil olej a předešel tak riziku, že olej v motoru ztratí tlak.
     Seca 550 měla velmi dobré dynamické vlastnosti a konkurovala silnějším strojům. Silniční testy ukázaly, že Seca dosáhne 400m (čtvrt míle) pod 13 sekund a nejvyšší rychlosti 177 km/h (110 mph). Jen pro srovnání – podobných výsledků bylo dosaženo 10 let před Secou jen na superbiku o objemu 900ccm. Nárůst výkonu byl poměrně pozvolný, prudce se zvyšoval až nad hodnotou 6000 ot/min a maxima dosahoval při 10 000. Z toho plyne, že motor měl rád otáčky, ale byl relativně poslušný i v běžném provozu.
     Na silnici byla Seca 550 velice poslušná a dobře se řídila. Pohodlný posez zaručovalo široké sedlo. Dobré osvětlení, velká nádrž a velké kontrolky tak předurčovaly Secu k delším cestám. Cestovat na 550 ve dvou nebyl problém, nicméně pérování a podvozku byla příjemnější jízda sólo. Řazení bylo spíše sportovnějšího zaměření, nicméně kola nedovolovala příliš razantní jízdu. Relativně úzké pneumatiky trakčně na podvozek a motor nestačily.
     I když byla XJ 550 výkonná a mnohdy překonávala i silnější konkurenty, na silnicích se příliš neprosadila. Na vině tomu byla hlavně Kawasaki GPZ550.
     Ale kouzlo Yamahy XJ550 Seca spočívá hlavně v jejich příjemných jízdních vlastnostech, velkému výkonu a kvalitní konstrukci. Časopis Cycle World v dubnu 1981 napsal, " ...Na silniční test motocyklu se nemuselo čekat dlouho. Vždy se objevil někdo, kdo si chtěl motocykl vyzkoušet." Časopis Rider pak píše ve své zprávě z května 1981: "Seca 550 je vzrušující motocykl. Není třeba psát fráze stylu "neboť je to jen 550" nebo "kvůli velikosti motocyklu." Jezdí skvěle, brzdí dobře, kvalita zpracování je senzační a je snadné ji každodenně používat. " Tehdy to byl dobrý motocykl a zůstává dobrým motocyklem i dnes.
<-Zpět


Copyright © 2007 jawarmaniak