|
Schéma zapojení originálního zapojení
V poslední době mi sposta lidí píše, že by potřebovali pomoci se zapojením zapalování.
Co jsem hledal, tak prakticky neexistuje nikde žádné originální schémátko, takže jsem se rozhodl jedno nakreslit. Mé
vysoce umělecké ztvárnění máte na obrázku níže.
Při pohledu na zapalování je vidět, že je osazeno 3 cívkami. Ta silnější cívka, co je umístěná nahoře je VN cívka.
Při bližším pohledu je vidět, že z jejího středu vystupuje malý plíšek. Je to VN kontakt, na který dosedá kontakt VN průchodky motoru.
Skrze ní pak již prochází proud VN kabelem přímo na svíčku. Tahle cívka je napojená spolu |
|
s kondenzátorem a kontaktem
vypínače motoru ke kladívku. Toto je zapalovací okruh.
Druhý okruh je světelný a tvoří ho dvě zbývající slabší cívky. Jejich kontakty jsou
upevněny na odizolovaném šroubku na kotvě. Od něj jde drátek na průchodku motoru. Přes ní pak jde dalším kabelem na
spínačku do světlometu. Jak jednoduché.. |
|
A ještě pro vysvětlení funkce: Při sepnutí kladívka se ukostří primární vinutí na VN
cívce a proud prochází kladívkem rovnou na kostru. Při rozevření kladívka se primární vinutí odpojí od kostry a transformuje se sekundárním vinutím.
Proud pak jde rovnou na svíčku a masou zase zpátky. Kondenzátor je na kladívku umístěný pro vyrovnání napěťových špiček. Při rozevírání kadívka má
proud tendenci na kontaktech kladívka přeskatovat a vytvážet elektrický oblouk. Při zapojení kondenzátoru se však proud při rozpojování kontaktů kladívka uloží do něj
a tím se kontakty neopalují. Kladívko se tak může rozevírat rychleji - tzn. rychlejší indukce proudu - tzn.
silnější jiskra na svíčce. Proto při silném jiskření kladívka a vynechávání motoru ve vyších otáčkách zkontrolujte kondenzátor.
|